حسین جنتی

شاعر/ جستجوگر/ آموزگار

بدبختیِ ملی

سال‌ها پیش در یک مدرسه کار می‌کردم که معروف بود خانواده‌های خیلی مذهبی بچه‌هایشان را به آنجا می‌فرستند که در کنار بچه‌های غیر مذهبی درس نخوانند که خدای ناکرده متوجه نشوند مثلا داستان لک‌لک‌ها دروغ بوده و بچه از آسمان نیافتاده! یا مثلا در اسلام شبهه نکنند یا ازین دست… خب پیداست که پدران این بچه ها عمدتا این شکلی بودند که پیراهنشان روی شلوارشان بود و ریشی داشتند و انگشتری و تسبیحی و سلام علیکم! اما مادر بچه ها را ما درست نمی دیدیم، یعنی می‌آمدند اما من معمولا نمی‌فهمیدم که کدام خانم محترم، مادرِ کدام دانش آموز است… چادر مشکی و کمی از بینی، حجابِ کامل!

همکاری داشتیم مردِ شصت و چند ساله‌ی بازنشسته‌ی آموزش و پرورش که هنوز بعد از بازنشستگی کار می‌کرد و از قضا ایشان هم بسیار مسلمان بود و تکان می‌خوردی یک حدیث می‌آورد مطابق موضوع! یک‌روز جلسه انجمن اولیا بود و چون پدرها عموما در ساعات صبح سرِ کار هستند و خانم‌ها در این جلسه شرکت می‌کنند، سالن یکپارچه سیاه بود از حضورِ خواهران عزیزِ چادری، همکارِ عزیزِ ما گفت من می‌خواهم یک شعر بخوانم! گفتیم بفرمایید پشت تریبون، رفت بالا و یکی دو حدیث در لزومِ حفظِ حجاب گفت و شعرِ بلندِ بسیار ضعیفی خواند با ردیفِ حجاب که سراسر دعوت به رعایت حجاب بود و از محاسن حجاب حرف می‌زد و دایم حجاب حجاب حجاب…
خانم‌ها صلوات فرستادند و همکار ما آمد نشست سرِ جایش، سرم را بردم کنار گوشش و گفتم: آقای فلانی! امیدوارم این احادیث و آن شعرِ زیبا که در مورد حجاب خواندی اثربخش باشد و دفعه‌ی بعد که این خانم‌ها آمدند، دماغشان هم پیدا نباشد! با تعجب نگاه کرد و گفت منظورتان چیست؟! گفتم آخر مردِ حسابی! توصیه به حجاب برای کسی که خودش را هفت‌لا پوشانده کارِ بیهوده‌ای‌ست… بدون اینکه چیزی بگوید روبرو را نگاه کرد…

امروز صبح داشتم می‌رفتم به محل کار که دیدم شهرداری محترم، خیابان‌ها را پُر کرده از بنرهای بزرگ با تصاویر و جمله‌هایی از مرحومِ آقای بهشتی در لزوم حفظ حجاب و اهمیتِ حجاب و فلان و بهمان… درست در جای‌جای خیابان‌ها و از زیرِ همین تابلوها خیلی از خانم‌های محترم بدون حجاب و در مواردی با پیراهن و شلوار و خیلی زیبا و معتمد به نفس در حال تردد بودند و به تابلوها نگاه هم نمی کردند… اگر منظورِ آقایان از انتشار آن جملات، خانم‌های محترمِ معتقد به حجاب است که خب آن‌ها معتقدند و بدون تبلیغات حجابشان را هم نگه‎ خواهند داشت و احدی هم حق مزاحمت برای ایشان را ندارد. اما اگر منظورشان از آن جملات، خانم‎های محترمِ بی‌حجاب است که باید گفت آن‎ها اساسا گوششان بدهکارِ این تبلیغ‌های آبکی نیست حال آنکه آن جملات را یک آخوند گفته باشد!

بدبخنیِ ملی ما همین است! ما هیچ تعریفی از جامعه‌ی هدف نداریم، گمان می‌کنیم که جامعه‌ی ما یک چیزِ یکدستِ هماهنگ است و یک نسخه برای همه چیز آن کافی‌ست… باید بپذیرید که بخش بزرگی از جامعه مثل شما فکر نمی‌کنند و در همه چیز این کشور سهیمند.

۵ تیر ۱۴۰۲

دیدگاه ها

محمدعلی مصلح

5 تیر 1402 - 08:49

جناب جنتی بزرگوار،
خوبی مملکت داری اقایون اینه که همه چیز به هم میاد.
کلا فرآیند مهمتر از فرآورده س. مهم اینه که فلان ارگان و نهاد حاضری بزنه و نقش و سهم خودشو در اطاعت از منویات ایفا کنه…
حالا یه پولی این وسط برای این تدارکات جابجا شد فبه المراد..‌.
نه تنها در موضوعات این چنینی،
که حتی سد و جاده و پل و بسیاری از سازه های شهری، بیشتر معطوف به سازه و آهن و سیمان و پروژه و اعطای پیمانکاری هست، تا معطوف به نتیجه؛
که ایا اصلا فلان جا پل لازمه، سد سودمنده و ….

پاسخ

Ardalan

5 تیر 1402 - 09:17

جماعتی ک نظر را حرام می‌گویند
نظر حرام بکردند و خون خلق حلال

به ناله کار میسر نمی‌شود سعدی
ولیک ناله بیچارگان خوش است بنال

پاسخ

ناشناس

5 تیر 1402 - 09:27

لعنت‌۱۲۴۰۰۰ پیامبر به حکومت جور و ستم و جنایت
مرگ بر خامنه‌ایی

پاسخ

لیلا

5 تیر 1402 - 09:29

همین بنرها رو هم برای همون باحجابها زدن. برای مردم! که حواسشون باشه بهشتی هم حجاب رو ستایش کرده؛ پس با قدرت بیشتر به بی‌حجابها حمله کنند. بدون توجه به حریم خصوصی عکس زنان و دختران رو در خیابانها بردارند که در دادگاه پرونده‌سازی کنند و بخشی از کسری بودجه تأمین بشه. این بنرهای رو هم برای همین مردم! زدن، وگرنه بخش بزرگی از جامعه دشمن محسوب میشوند نه مردم!

پاسخ

سید علی اکبر حبیبی

5 تیر 1402 - 09:41

با سلام
جناب جنتی از شهرداری چه انتظاراتی دارید ؟
شهرداری که متولی رفت و روب جمع آوری زباله ست و هر روز با چاپ هزاران متر بنر تولید زباله میکنه چه انتظار فرهنگی دارید ؟ کسی باید کار فرهنگی بکنه که از فرهنگ غنی باشه نه کسی که الفبای فرهنگ رو نمیدونه در ضمن شرایط امروز دلیل محکمی به ناکارآمدی وزارت عریض و طویل فرهنگ و ارشاد اسلامی هست که بیش از چهل ساله بودجه یامفت میگیره و کمترین بازدهی رو نداشته بهترین راهکار برای همراه کردن مردم حذف وزارت خانه ها و ادارات بی مصرف مثل ارشاد ، تبلیغات اسلامی و … هست اگر قراره بلدیه برای مردم نسخه فرهنگی بپیچه چه نیازی به وزارت فرهنگه و … ست؟!؟

پاسخ

ناشناس

5 تیر 1402 - 13:09

👏🌹

پاسخ

داود

5 تیر 1402 - 14:02

حتی در انتخاب متن و نقل‌قول هم بسیار احمقانه عمل می‌کنند. خب آری حجاب مانع نیست اما آیا نداشتن حجاب مدنظر حضرات، مانع است؟

پاسخ

حسین خزایی

5 تیر 1402 - 14:09

به نظرم این کارها را نمی‌کنند که تاثیر بگذارد صرفا انجام می‌دهند که خوشایند عده ای باشد درست مثل همان همکارتان در آن مدرسه که بگوید خوب جایی بچه هایتان را آورده اید می‌خواهند بگویند شهرداری را به دست خوب کسی سپرده اید
شما هم در آن جلسه شعر معروف عامدانه قاعده بازی را رعایت نکردید که باعث آن واکنش و واکنش های بعدش تا به امروز شد
باب میلشان حرف نزنی یا عمل نکنی در بهترین حالت حذف می‌شوی و یا هزاران بلای دیگر که شما خودتان خیلی بهتر می‌دانید و چشیده اید و کشیده اید

پاسخ

متوهم شهروند

5 تیر 1402 - 14:55

از ماست که بر ماست

پاسخ

سبحان

5 تیر 1402 - 15:12

به زنان باحجاب کنایات فراوان میزنید که بینی شان فقط بیرون است و خود را هفت لا‌پوشانده اند و فلان… و در عوض به زنان بی حجاب می گویید زیبا… شما را با تحلیل تان تنها می‌گذارم… بنظرم نظرات را ببندید چون عده ای که مخالف شما حرف بزنند تاثیر بر شما نمی گذارند و موافقان شما هم که مواضعشان با شما یکی است… این هم نقیض مغالطه تان

پاسخ

حسین جنتی

5 تیر 1402 - 15:37

در پاسخ به سبحان:

کنایه نزدم قربان شکلت! والده‌‌ی خودِ ما فقط بینی‌اش پیداست، همسر من مانتو می‌پوشد و حجاب متعارف دارد، همشیره‌ی ما فقط بینی‌اش پیداست! خودشان می‌دانند، نه به محارم خودم کاری دارم نه به دیگران، با امثال تو کار دارم! کاسه‌های عزیزِ از آش داغ‌تر!!

پاسخ

محمد

5 تیر 1402 - 16:40

اون مسئولی که اینچنین بنری میزنه، کاملا با شما هم نظر هستش، شک ندارم
خوب هم میدونه که این نوع تبلیغات برای ترویج حجاب، کم اثر که چه عرض کنم، اثر معکوس داره
اما این نوع هزینه کردنها، اگر برای ما آبی نداشته باشه، برای آمران و مجریان این تبلیغات نون خوبی داره

پاسخ

مرتضی

5 تیر 1402 - 19:29

باسلام
این که تمام ادیان در مورد لزوم حجاب حرف دارن و لازم الاجراست همه می‌دونیم،
این که همه جای دنیا رعایت قانون اصل ولو از وضع کنندگان قانون خوشمون نیاد بازم همه میدونیم
اما چرا وقتی جامعه ای که حکومتش اسلامی و قانونش هم، انتظار داری با قانون شکنان کسایی که نظم اجتماعی رو بهم می‌زنن کاری نداشته باشیم؟
هم قانون هم دین هر دو پوشش رو که حریم شخصی در مکان شخصی آزاد دونستن، اما در اجتماع کی میگه باید یک امر شخصی مزاحم یک اجتماع بشه؟ کی میگه امر شخصی بر قانون ارجحیت داره؟همین خانم های بی حجاب اگر بشون بگی شوهرت با یک خانم بس حجاب همکار آیا قلم پای شوهر جانش رو نصف نمیکنه؟چطور اینجا امر شخصی برای خودش خوب برای همسایه نه؟!

پاسخ

کارمند سابق

5 تیر 1402 - 21:59

اون شعر با ردیف حجاب رو به یاد ندارید الان؟ لازمش دارم

پاسخ

مهدی

5 تیر 1402 - 22:49

با توجه به پیشینه و حافظه ملت محترم
بحث و صحبت در این مورد از عقل بدور و از درک و فهم خارج بوده برای بسیاری از هم وطنان
این ملت همیشه به پوشش اهمیت داده از هزاران سال پیشتر
چون برای مقام زن ارزش بسیار قائل بوده و هست
چونان که در جایجایه این سرزمین پوشش در طرح ها و رنگ‌های متفاوت دیده میشود
و نیازی به گوش زد ندارد
مادرانی از جنس پروانه
دخترانی از جنس گل
و مردانی نامدار و متمدن
چه نیاز به تبلیغ چیزی که در خون یک سرزمین
به وضوح نمایان است
از رسانه میشود بهترین استفاده را برد
حال این رسانه یک بیلبرد باشد یا پخش از شبکه ای خاص یا سراسری
به مردمانی که سازنده پوشش بودن بفهمانی
راه رو چاه کدام است
به مردمانی که راستی درستی را سرلوحه یه جهان کرده اند
این فقط بازی با شعور یک ملت است نه بیشتر نه کمتر
ختم کلام

پاسخ

امین

6 تیر 1402 - 04:46

اصل صحبت شما درست و شکی در آن نیست. ولی متوجه دلیل لحن تمسخر آمیز شما نسبت به جامعه با حجاب نمی‌شوم.
خودش را هفت‌لا پوشانده
چادر مشکی و کمی از بینی، حجابِ کامل
سالن یکپارچه سیاه
و…

پاسخ

کاربرِ خارج از سیستم

6 تیر 1402 - 14:09

“هر کسی باید درستش را خودش بفهمد”
.
این برا همه بهتره

پاسخ

مظاهر

7 تیر 1402 - 23:39

مدیریت سطحی و فقط مبتنی بر زور این آقایون در همه کارها نتیجه عکس میده. فارغ از درست و غلط بودن حجاب البته.
حالا هم که فرزند دکتر بهشتی اعلام کرده که خیلی از این نقل قولها یا برای زملن و مکان خاصی بودن یا اینکه از اساس انتسابشون به بهشتی پدر غیر قابل اثبات هست.

پاسخ

مظاهر

7 تیر 1402 - 23:41

جماران نوشت: فرزند شهید بهشتی می گوید هیچ گونه استدلالی برای حجاب اجباری در سخنان شهید بهشتی مشاهده نمی شود.

علیرضا بهشتی با بیان این که «گویی شهید بهشتی ابزاری است برای استفاده خودمان بدون توجه به منظومه فکری ایشان»، گفت: در خیابان ها این نوشته ها در بیلبوردها با مضامین حجاب را دیده ام. برخی از نوشته ها به شهید بهشتی بدون استناد منتسب شده است، اما برخی هم جمله ایشان بوده و درست است.

او افزود: این جملات به ارزش و نقش و کارکرد حجاب برای یک زن اشاره دارد. ولی هیچ گونه استدلالی برای حجاب اجباری در سخنان شهید بهشتی مشاهده نمی شود. بلکه اعمال آن به هیچ وجه با اندیشه های شهید بهشتی سازگار نیست و ما نصّ صریحی هم از ایشان در این مورد نداریم.

بهشتی گفت: این که حجاب چه مزایایی برای یک زن دارد یک حرف است و مسأله اجبار مسأله دیگری است و به نظر می رسد حجاب اجباری همان مضارّی را دارد که اجبار بی حجابی داشت.

پاسخ

فریدون

8 تیر 1402 - 05:42

این مجسمه های بلاهت از نیچه و هوگو و فروید شاهد مثال و جملات فلسفی در باب حجاب آورده بودن
شما خودت دیگه حساب کن ببین با چه جونورایی طرف هستیم🤢

پاسخ

احمد شاملو

9 تیر 1402 - 19:58

🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰🥰💯💯💯💯💯

پاسخ

ناشناس ۱۲۰۱

11 تیر 1402 - 23:05

تبارک الله احمد شاملو زنده شده‌ست!😂 این هم از معجزات آقای جنتی‌ست…
شعر به کام مرده می‌دهند و فرد جان می‌گیرد.

پاسخ

ابراهیم

12 تیر 1402 - 16:09

شریعتی میگه هرجا اینجور چیزا دیدی بگرد دنبال منفعت مادیش, شاعری که شعر میگه برای مدح سلطان و گرفتن سکه, حالا تومیخوای بری بگی اینجا مبالغش درست نبود, ایهامش ایراد داشت, قافیه نداشت یا اصلا این شعر نیست؟ مهم اینه سلطان خوشش بیاد سکه هارو بده, سلطان ماهم عاشق این چیزاست, خودت که ازنزدیک زیارتش کردی

پاسخ

علی اکبر

20 تیر 1402 - 21:29

اینجور تبلیغات و یا همین مناسکی که توسط حاکمیت برپا میشه، مثل راهپیمایی غدیر و اربعین، این پالس رو به مذهبی ها میده که، علیرغم ادعای امثال حسین جنتی، مذهبیون به هیچ عنوان در اقلیت نیستند

پاسخ

فروزنده

1 مرداد 1402 - 18:15

حکومتی که حاکمش به صراحت درسوال به تغییر وعده هایش می‌گوید خدعه کردم اظهر من شمس است اوضاعش. سوال من این است در ترورهای بعد از ۵۷چرا مرحومان دستغیب، طالقانی،بهشتی،مطهری به رحمت خدا پیوستند (اما در بزنگاه‌ها از نامشان استفاده می‌شود مثل همین بنر حجاب)و عده‌ای از این ترور ها جستند. از ابتدا بنا بر بدبختیمان بود که برای التیام اوضاعمان نامش را تقدیر و جبر جفرافیایی و… غیره گذاشتیم. مسئله‌ی حجاب هم در طول این ۴۴ سال بهترین و مؤثرترین حیله بود که بشود دغدغه‌ی مخالفان حجاب اجباری اینقدر که از باقی خواسته هایشان دست بکشند برای به دست آوردن آزادی.

پاسخ

somi

25 مرداد 1402 - 21:40

متن عالی بود 🥰

پاسخ

ناشناس

5 مهر 1402 - 19:27

اگر ما مسلمانیم باید بدانیم که حجاب واجب است و فریقین در وجوب ان تردیدی ندارند انکار وجوب حجاب یا تمسخر ان تمسخر فرمان خداوند است
اما اگر بلشویک هستیم یا لیبرال! باز می گویم قانون مملکت حجاب است و احترام به قانون لازمه مدنیت و تمدن است انچنان که به فرانسه حق می دهید در جهت پاسداشت ارمانهای سکولارش قانون ضد حجاب وضع کند به جمهوری اسلامی نیز باید این حق داده شود که در جهت ارمانهای الهی اش قانون حجاب وضع کند.
عمل هر شخص همنشین او در قیامت خواهد بود

پاسخ

سعید نوازش

5 فروردین 1403 - 14:33

آقای جنتی بزرگوار دیده هایم فریاد میزند که ما از مرحله ای که توصیف کردید گذشته ایم ما در مرحله فقر استعماری یا فقری که مستولی می شود، بسر میبریم دیگر گرگ باش و حقت رو بگیر نصیحت است! ما با فقر جان خواهیم داد.

پاسخ

آرش

29 اردیبهشت 1403 - 11:06

اسلامی که هزار و چهارصد سال هیچ مخالفی با هیچ ابزار و قدرتی نتونست اونو از بین ببره حکومت به قول خودشون اسلامی این آخوندا تونست خیلی راحت نابودش کنه

پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.